TEMA | KEKELUARGAAN | |
TAJUK | KELUARGA SAYA | |
FOKUS UTAMA | Standard Kandungan | 1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul. |
Standard Pembelajaran | 1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf, konsonan bergabung dengan sebutan yang betul. | |
FOKUS SAMPINGAN | Standard Kandungan | 2.2 Membaca dan memahami perkataan frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul. |
Standard Pembelajaran | 2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf, konsonan bergabung dengan sebutan yang betul. |
OBJEKTIF | Pada akhir pengajaran murid dapat :
|
PENGISIAN KURIKULUM |
Nilai : Kasih sayang KBT : Kecerdasan Pelbagai, konstruktivisme |
SISTEM BAHASA | Kosa kata : ibu, bapa, abang, kakak, adik, keluarga |
MEDIA | Slaid lirik lagu, kad suku kata, kad perkataan, kad gambar |
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI | PENGISIAN KURIKULUM | CATATAN |
Set Induksi
| Media : Slaid Nilai : Kerjasama KBT : Kecerdasan Pelbagai | Aktiviti 1 Lampiran 1 Lirik lagu ‘Keluarga Saya’ (melodi lagu ‘Burung Kakak Tua’ |
Langkah 1
Contoh : ibu, bapa, kakak, abang dan adik.
| Media : Slaid Nilai : Kasih sayang KBT : Kemahiran mendengar dan menyebut | Aktiviti 2 Lampiran 1 Lirik lagu ‘Keluarga Saya’ (melodi lagu ‘Burung Kakak Tua’ Lampiran 2 Slaid perkataan |
Langkah 2
| Media : slaid, kad perkataan. | Aktiviti 3 |
Langkah 3
| Media : Kad gambar, kad suku kata dan Kad perkataan. KBT : Konstruktivisme | Aktiviti 4 |
Penutup 1. Murid menyanyi lagu ‘Keluarga Saya’ | Nilai : Kerjasama KBT : Kecerdasan Pelbagai | |
Pentaksiran
| Aktiviti 5 Lembaran kerja | |
Pemulihan
| Aktiviti 6 | |
Pengayaan
| Aktiviti |